Nieuws
U bevindt zich hier: Nieuws


Mevrouw Kattenberg uit Kampen 500e deelnemer Groot Nederlands Johannes de Heer Koor


De editie 2019 van het succesvolle Groot Nederlands Johannes de Heer Koor is vrijwel vol. Meer dan 500 zangers en zangeressen hebben zich inmiddels ingeschreven voor het landelijke projectkoor dat voor de vierde keer wordt samengesteld. De 500e deelnemer is mevrouw Kattenberg uit Kampen. Zij ontving daarvoor een feestelijke taart. Er is nog plaats voor iets minder dan 200 deelnemers en er komen dagelijks nieuwe aanmeldingen binnen via www.johannesdeheerkoor.nl. Het koor staat onder leiding van Wim en Wilbert Magré en repeteert in acht regio’s.

 

Het koor repeteert vanaf januari 2019 in Doornspijk, Renswoude, Huizen, Woerden, Wouterswoude, Goes, Vriezenveen en Alblasserdam. De nieuwe editie staat in het teken van "Groot is Uw trouw". Johannes de Heer heeft tal van liederen geschreven en gecomponeerd rondom dit thema. Het is met name de inhoud van de liederen die voor koorleden reden is om mee te zingen. Maar ook de onderlinge verbondenheid en gezelligheid is voor zangers belangrijk.

 

Samen met alle regio’s geeft het koor concerten in de Grote- of Maria Magdalenakerk van Goes, Grote Kerk te Dordrecht, de Doelen te Rotterdam en de Grote Kerk van Apeldoorn. Voor deelnemers is er bovendien de mogelijkheid om mee te doen aan een scratchdag in Apeldoorn rond kerst 2019. Tijdens de concerten is er een collecte voor straatkinderen in de Filipijnen, een project van stichting Woord en Daad. Verder steunt het Groot Nederlands Johannes de Heer Koor vijf sponsorkinderen via deze hulporganisatie. 

 

Aanmelden kan via www.johannesdeheerkoor.nl tot het maximum aantal zangers van 700 is bereikt. In 2018 moesten vele zangers worden teleurgesteld omdat het projectkoor was volgeboekt.



Jubileumconcert 5 jaar Young Ladies Choir Rejoice


Op zaterdag 27 oktober geeft Young Ladies Choir Rejoice o.l.v. Wilbert Magré een gratis jubileumconcert in de Driestwegkerk te Nunspeet. Aanvang: 20.00 uur.

 

In september 2013 richtte Wilbert Magré een nieuw koor op voor meiden/dames tussen de 15 en 35 jaar in Nunspeet. Dit jaar bestaat het koor alweer vijf jaar en hoopt het koor hierbij stil te staan doormiddel van een jubileumconcert. Het concert vindt plaats in de Driestwegkerk van Nunspeet, waar het koor tevens om de twee weken reperteert.

 

Het koor, Young Ladies Choir Rejoice, zingt deze avond onder andere het nieuw ingestudeerde lied ‘Heel ons leven’, ‘Wees mij genadig, Heer’ en een Jubelcantate naar Psalm 100. Deze avond wordt medewerking verleend door de vader van de dirigent, Wim Magré op het orgel en de Nunspeetse panfluittiste Carina Bossenbroek.

 

Het concert is gratis toegankelijk voor iedereen. Wel wordt er een collecte gehouden voor de gemaakte onkosten. Meer informatie: www.youngladieschoirrejoice.nl



Meezingen in het Groot Nederlands Johannes de Heer koor? Seizoen 2019.


Het succesvolle Groot Nederlands Johannes de Heer Koor krijgt een vervolg! In 2019 wordt opnieuw een landelijk projectkoor o.l.v. Wim en Wilbert Magré opgericht dat in acht regio’s repeteert.

 

De vierde editie staat in het teken van "Groot is Uw trouw". Johannes de Heer heeft tal van prachtige liederen geschreven en gecomponeerd over dit thema dus het belooft weer een prachtig en inhoudsvol seizoen te worden.

 

Het koor gaat vanaf januari 2019 onder repeteren in Doornspijk, Renswoude, Woerden, Vriezenveen, Huizen, Wouterswoude, Goes en Alblasserdam. Samen met alle regio’s geeft het koor concerten in de Grote- of Maria Magdalenakerk van Goes, Grote Kerk te Dordrecht, de Doelen te Rotterdam en de Grote Kerk van Apeldoorn. Voor leden die meedoen is er ook de mogelijkheid om mee te doen aan een scratchdag met kerst 2019, zie voor meer informatie de website.

 

Heeft u er ook zin in gekregen om mee te zingen? Aanmelden kan via www.johannesdeheerkoor.nl. Wacht niet te lang met aanmelden want de organisatie moest de vorige keer veel mensen teleurstellen dat het maximum aantal zangers van 700 was bereikt.



Benoeming stadsorganist


Wim Magré is benoemd tot stadorganist van Elburg. Dat werd zaterdagavond 26 mei 2018 in de Bovenkerk te Kampen bekend gemaakt na afloop van een concert ter gelegenheid van zijn 40 jarig jubileum als kerkorganist. Magré werd na afloop van het concert toegesproken door de burgemeester van Elburg Jan Nathan Rozendaal, die hem daarbij de benoeming bekendmaakte. De toekenning van de erefunctie ging vergezeld van de overhandiging van een oorkonde.

 

Wim Magré is sinds 2015 organist van het Quellhorst-orgel in de Grote of Sint-Nicolaaskerk in de Gelderse vestingstad.



Recensie Bach CD Wim Magré


Een Bach waar spel in zit

 

N.a.v. de cd “Orgelwerken J.S. Bach – Wim Magré. 

Klik HIER om de CD te bekijken of te bestellen.

 

Elburg – Het Quellhorst-orgel in de Grote Kerk van Elburg mag zich verheugen in de belangstelling van veel orgelliefhebbers. Terecht, omdat het orgel origineel is als het om de klank gaat. Het orgel is gebouwd in 1825 en is nadien nagenoeg ongewijzigd gebleven. Dat kan  in de Nederlandse orgelgeschiedenis als uniek worden aangemerkt. Hoewel in het orgel duidelijk klankkleuren van de Vroeg-Romantiek te horen zijn, is het goed mogelijk om barokmuziek op dit orgel te spelen. Hiervoor hoeft een organist niet eens zoveel te ‘vertalen’. De titularis van dit orgel, Wim Magré, laat dit horen op zijn nieuwste cd, volgespeeld met werken van Johann Sebastian Bach.

 

Muziek is spel

Dat is de eerste indruk die zich aan mij opdringt bij het beluisteren van deze cd. Want spel is het, in de juiste zin van het woord. Wim Magré laat merken dat hij weet waar hij het over heeft. Hij kent de theorie, ook de verschillende opvattingen rondom het uitvoeren van de werken van Bach, en weet dat te mengen met de muziek. Hierdoor blijft de cd zijn spanning behouden. Let ook eens op details, zoals het gebruik van de trillers en prallers. Hier moet aan gedacht worden als ik het heb over ‘mooi gespeeld’, mooie registratie, enz. Daarnaast is in de orgelkoralen duidelijk te merken dat Magré bovenal kerkorganist is.

 

Portato – legato

Eén van de discussiepunten bij het spelen van muziek uit de Barok, dus ook de muziek van Bach, is het al dan niet portato of legato spelen. Mijn voorkeur gaat uit naar portato, vooral ook om de helderheid en de structuur van Bachs muziek tot zijn recht te laten komen. Wim Magré maakt van beide gebruik. Dat zorgt ervoor dat de muziek ten allen tijde boeiend blijft klinken. Verwacht op deze cd geen ‘romantische’ Bach, maar ook geen Bach die recht doet aan barok-purisme. Gelukkig niet. Het is de verdienste, en wat mij betreft de meerwaarde, van deze Bach-cd dat Magré theorie en muziek op een boeiende wijze weet te combineren tot ‘spel’. In samenspel met de registraties, de tempi en daardoor de prachtige, echt Elburgse, klankkleur is deze cd meer dan alleen een Bach-cd of een cd van het orgel in Elburg. Kortom: hier wordt muziek gemaakt. Vooral de fuga’s op deze cd varen er wel bij. Uiteraard moet hierbij ook een compliment gegeven worden  Excellent Recordings die ervoor heeft gezorgd om al dit moois goed op de schijf te krijgen. Ik heb nog geen mooiere opname van het orgel in Elburg gehoord.

 

Fantasia und Fuga in g-moll BWV 542

Direct valt de helderheid van registratie en opname op. De ‘Gravität’ spettert de huiskamer in. Wat een schitterende fluiten heeft dit orgel! Het stuk wordt robuust gespeeld, waarbij de onrust (dynamiek) van de jonge Bach opvalt. Maar…. het blijft strak in de maat, waardoor de muzikale lijnen goed te volgen zijn. Hier valt meteen op dat Magré kiest voor portato/staccato-spel in samenwerking met legato-spel. Het maakt zijn uitvoering uniek. Dit doet denken aan de uitvoeringen van Marie-Claire Alain, maar is zeker geen kopie!

 

Nun komm der Heiden Heiland BWV 659

Het sterkste element in dit stuk is de zeer goed te volgen en uiterst strak gespeelde bas-lijn (pedaal). Mooi zijn de accenten die gemaakt worden in de rechterhand (melodielijn). De linkerhand had minder gebonden gemogen. In het intermezzo klinken heel originele accenten.

 

Praeludium und Fuga e-moll BWV 533

De inleiding is mooi vertaald naar het orgel, waarbij opnieuw de fluiten opvallen. De zestiende noten hadden meer portato-spel kunnen hebben. De fuga wordt spannend doordat Magré gebruikt maakt van een echo-techniek in het thema.  Hierdoor ontstaat er een boeiende terrassen-dynamiek. Er wordt strak in de maat gespeeld, waardoor de luisteraar  tot het eind geboeid blijft.

 

Triosonate 4 BWV 528

Adagio/Vivace: Het adagio is een echt adagio.  Het opvolgende vivace zou iets levendiger mogen. Nu mis ik het ritmische contrast tussen het adagio en het vivace. Het orgel schittert door de gekozen registratie.

Andante: De tremulant geeft een intiem effect, maar naar mijn smaak wordt de melodielijn hierdoor iets te ‘wollig’. Het tempo is goed gekozen. Het is echt een andante, als een rustig kabbelende (Veluwse) beek.

Un poco allegro: Ook nu weer een prachtige registratie, waarbij ook het ‘juist gekozen’ tempo opvalt.

 

Herr Gott, nun schleusz den Himmel auf BWV 671

Hier is de registratie het meest boeiende onderdeel. Met name hierdoor vallen details, zoals boven genoemd, goed op. Prachtig gespeeld.

 

Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731

Dit werk van Bach wordt gerekend tot één van zijn geliefde werken. En zo klinkt het ook. Het stuk wordt strak legato gespeeld, ‘als tijdens een huwelijksdienst’. De tremulant voegt naar mijn idee niet veel toe. Dit is voor mij het minste stuk van de cd.

 

Fuga Gigue BWV 577

Dit stuk maakt alles weer goed. Het spel is niet plat of populair, maar transparant, goed te volgen, en niet afgeraffeld. Hier toont de muzikant niet zijn vingertechniek (hoewel die zeker aanwezig is), maar de muziek. Ook hier weer een echo in het thema (let op: de noten staan er zeker, dit is geen toevoeging). De registratie bekoort ook in dit stuk.

 

Auf der Tiefe BWV 745

Hier blijkt het duidelijkst dat Magré ook kerkorganist is. Het wordt onder zijn handen een echt ‘De profundis clamavi’ (psalm 130). Het eerste deel, een voorspel, is subliem. In het tweede deel (het koraal) voegt de tremulant in de cantus firmus m.i. niet veel toe.

 

Passacaglia und Fuga c-moll BWV 582

Magré kiest hier voor de traditionele opbouw: hij registreert van piano naar forte. Dat geeft de kans om het orgel in al zijn facetten te laten horen. Een plenum-registratie is hier trouwens ook goed mogelijk: mede door het tempo wordt dit stuk heel boeiend gespeeld. De fuga is een climax, zowel letterlijk als figuurlijk. Er zit spanning in, er wordt muziek (= spel) gemaakt. Het doordachte tempo valt ook hier weer op. De fuga eindigt dan toch een beetje in een romantische sfeer: alsof je luisterde naar een mini-orgelsymfonie. Dat heeft met interpretatie te maken. In combinatie met het spel in deze passacaglia en fuga  doet een dergelijke benadering geen afbreuk aan het hele stuk.

 

Tot slot

Een prachtige cd, die zeker wat toevoegt aan de oceaan van Bachopnames die sinds de jaren negentig van de vorige eeuw als golven het orgelland overspoelen. Dat wordt van elke Bach-uitvoering gezegd, maar deze cd voegt echt wat toe! Er wordt gemusiceerd op hoog niveau. Een boeiende cd. Heel sterk zijn de tempi en de registratie-keuze. Maar bovenal wordt er muziek gespeeld. Wim Magré laat hier heel goed merken dat Bach en het orgel winnen! Iedere (amateur-) organist doet er goed aan om deze cd te beluisteren en de interpretaties te overdenken. Hierdoor zal zijn persoonlijke Bach-spel alleen maar worden verrijkt.

 

Elburg, 21 juli 2016

Jan Kees van Rossem

 



Volgende concert:
24 OKTOBER 2018
Amsterdam

Engelse kerk Begijnhof

Concerttip




Concerttip




Kort nieuws



iTunes Store




Concerttip




Facebook







Twitter